Kaleva 16.2.2013: Yhä useampi paketti kotiovelle
22.2.2013
KALEVA 16.2.2013 Yhä useampi paketti kotiovelle Jaana Kangas Kaleva Oulu Suoraan kuluttajan kotiovelle toimitettavien pakettien määrä kasvaa vuosi vuodelta. Postin kautta kuluttajille kulkevista paketeista jo noin 10 prosenttia viedään kuluttajalle kotiin asti. Todellisuudessa kotiin kuljetettavien pakettien määrä on suurempi, sillä paketteja kulkee kotioville esimerkiksi kuriiripalveluiden kautta. Kotiinkuljetuksia lisää etenkin verkkokaupan suosion kasvu. Verkkokaupassa kuluttaja voi valita toimitustavaksi kotiinkuljetuksen eri vaihtoehtojen joukosta. Toisaalta joissakin verkkokaupoissa ja tuotteissa kotiinkuljetus on ainoa toimitusvaihtoehto. Itellan tuotepäällikkö Teemu Linko arvelee, että pääasiallinen syy kuluttajalle valita kotiinkuljetus on toimitustavan helppous. Mitä suuremmasta ja painavammasta paketista on kyse, sitä todennäköisemmin toimitus halutaan kotiovelle. Myös pienille paketeille valitaan nykyään kotiinkuljetus yhä useammin. ”Selkeästi on tunnistettavissa kuluttajia, jotka säännöllisesti tilaavat verkkokaupasta ja valitsevat kotiinkuljetuksen”, Teemu Linko kertoo. Verkko-ostosten kasvanut suosio on lisännyt jakeluautojen kuljettajien töitä Oulussa. UPS Suomen alihankkijana Pohjois-Pohjanmaalla toimivan Kolliveikot Oy:n lähetti Jari Väisänen kertoo, että viidessä vuodessa työmäärä on lisääntynyt huomattavasti. Lähettiyritysten töitä kasvattavat erityisesti verkkokauppojen tarjoukset ilmaisista tai puoli-ilmaisista kotiinkuljetuksista tilauksen yhteydessä. Kampanja-aikoina sekä joulun alla jakelijoilla riittää kiirettä. ”Kotiinkuljetus on halventunut kuluttajille koko ajan, kun kotiin kuljetettavan tavaran määrä lisääntyy”, Kolliveikkojen Väisänen kertoo. Verkkokaupan ja pakettiliikenteen kasvuun vaikuttavat myös muuttuneet kulutustavat. Yhä useammin tuote tilataan verkkokaupasta sen jälkeen, kun sitä on ensin käyty katsomassa paikallisesta liikkeestä. Kolliveikkojen kotiin kuljettamat paketit sisältävät yleisimmin vaatteita sekä musiikki- ja leikkivälineitä. Itellan kautta taas kulkee enemmän kodinkoneita. Lähettiyritykset eivät ole kuluttajille tuttuja. Väisänen kertoo, että monet ihmiset luulevat edelleen, että paketit tulevat perille postin kautta. Postin markkinaosuus kaikesta pakettiliikenteestä on kuitenkin vain noin 46 prosenttia. Loput liikenteestä hoitavat muun muassa Matkahuolto ja erilaiset lähettifirmat. Kolliveikoissa työskentelee tällä hetkellä kuusi henkilöä. Lisää väkeä ei ole vielä tarvinnut palkata, mutta työpäivää jatketaan usein. Väisäsen mukaan vaikeinta on löytää motivoituneita työntekijöitä alalle. Monet alalle tulleet ovat luulleet, että lähetin työ on helppoa autolla ajelua ympäri kaupunkia. Sitä se ei kuitenkaan ole: työ sisältää ajamisen lisäksi pakettien kantamista ja paljon kävelyä. Jari Väisänen sanoo, että todellisuuden paljastuttua he ovat lopettaneet. ”Monet eivät hallitse pakettiautolla ajamista. He mieluummin lopettavat kuin opettelevat ajamaan.”
|