Oulun varhaisjakelun yhteistoimintaneuvottelut päättyivät

22.8.2016

Kolmas Oulun varhaisjakelua koskeva yt-neuvottelu pidettiin perjantaina 19.8.2016. Neuvottelussa käytiin läpi muutoksen täsmentyneitä henkilöstövaikutuksia sekä etenemistä neuvottelujen jälkeen.

Neuvotteluosapuolet

Työntekijöitä neuvotteluissa edustavat:

Antero Saukkonen, alueellinen pääluottamusmies, gsm 0400 683372.

Pertti Miettinen, valtakunnallinen pääluottamusmies, varhaisjakelu, gsm 040 7357262.

Työnantajia neuvotteluissa edustavat:

Markku Sassi, jakelupäällikkö, Posti

Mia Nieminen, henkilöstöpäällikkö, Posti

Täsmentyneet suunnitelmat

Henkilöstön vähennystarve perustuu Sanoman ilmoitukseen Postille, jossa he kertoivat luopuvansa

varhaisjakelusta Oulun alueella ja tehneensä sopimuksen Helsingin Sanomien jakelusta ja Pohjois- Suomen lehtien painosta Kalevan jakelualeella.

Taustalla on lehtiyhtiöiden taloudellinen ahdinko. Varhaisjakelun kustannukset muodostavat ison kuluerän yhtiöille ja vastaavasti tulopuolta nakertavat viestinnän digitalisoituminen ja sen aiheuttama mainostulojen väheneminen.

Sanoman ilmoituksen johdosta varhaisjakelun arvioidaan lakkaavan Oulun alueella. Suunnittelut muutokset ja henkilöstövaikutukset ovat täsmentyneet.

Täsmentyneet henkilöstövaikutukset

Suunnitellut muutokset voivat aiheuttaa irtisanomisia taloudellisin ja tuotannollisin perustein. Arvion mukaan alkuperäisen kohderyhmän mukaisesti henkilöstön vähentämistarve on enintään 47 henkilöä, joista arviolta vapaaehtoisin ratkaisuin pystytään hoitamaan 15 henkilöä (mm. hyväksytyt Uusi Polku –hakemukset).

Eteneminen neuvotteluiden jälkeen

Henkilöstölle tiedotetaan neuvotteluiden päättymisestä 22.8. henkilöstötiedotteella sekä esimiesten toimesta. Englanninkielinen versio toimitetaan, kun se saadaan käännöstoimistosta. Kutsut keskusteluihin lähtee 25.8. Keskustelut henkilöstön kanssa käynnistyvät viikolla 35.

Irtisanomisajat alkavat 1.9. asti ja henkilöstöllä on työvelvoite 2.10. asti, sillä Helsingin Sanomat siirtyy 3.10. alkaen Kalevan jaettavaksi.